Optimera varje dag!

IMG_0026.JPG

Att inte äta dygnet runt är för oss på Primal health väldigt logiskt. Det är samtidigt väldigt logiskt för oss varför folk väljer att äta dygnet runt. Men i detta blogginlägget kommer vi gå in på varför vi väljer att inte äta hela dagen och vad vi går miste om när vi konstant har mat i magen.


Med min förklaring på ämnet hoppas jag att folk får en klarare bild över periodisk fasta och dygnsrytm. Samt att detta inte är ett straff mot dig själv utan snarare en uråldrig superkraft som vi fortfarande besitter.


Att äta inom ett tidsfönster betyder ej att du behöver gå ner i kalorier utan helt enkelt, ät dina kalorier under loppet av färre timmar. Det har visat sig i studier på möss där man gav två kontrollgrupper exakt samma mat och lika mycket kalorier fast ena gruppen hade periodisk fasta implementerat med ett ätfönster på 8 timmar medans den andra gruppen åt frekvent under hela dygnet. Gruppen med periodisk fasta hade förbättrat sin hälsa signifikant och minskat risken för en uppsjö kroniska sjukdomar som cancer och diabetes utan att ens byta diet. Att kombinera fasta med en så bra diet som möjligt och en bra dygnsrytm tillåter oss att känna dem påtagliga effekterna som kommer i form av minskat blodsocker, ökad kondition, minskad stress, minskad inflammation, ökat immunförsvar, minskad hunger och förbättrad sömn etc. samma studie har replikerats i människor där man hade ett ätfönster på 6 timmar och testsvaren var lika häftiga där.


Om vi börjar med att backa bandet till en tid där vi bodde i naturen, jagade vår egna mat, utsatts för faror på daglig basis och insåg behovet av vår unika biologi. Kroppen har fortfarande inte förändrats i takt med vårt moderna levnadssätt. Vi har fortfarande biologiska parametrar att hålla oss inom om vi vill fungera på bästa sätt och inte åka ner i det moderna träsket  bland kroniska sjukdomar, psykisk ohälsa och grovt reducerad livsstandard kontra vad vi skulle kunna ha.


Vi människor är fortfarande utformade på det sättet att våra fysiska talanger höjs på eftermiddagen och innan solnedgång för att vi ska ha en större chans att överleva och lyckas ta oss hem till vår tribe utan att dö av nattens faror.. Vi är skapta att följa vår dygnsrytm och har vi en rytm som är okej så kan vi planera vårt liv utifrån den för att uppnå bästa möjliga resultat i mer eller mindre alla aspekter av livet. För att skapa en bra dygnsrytm krävs det dock att vi följer vissa punkter såsom mat frekvens, träning och att vi tar till hänsyn att kroppen vill ha vissa saker på sitt sätt och inte nödvändigtvis ditt sätt.


Dygnsrytm och periodisk fasta går hand i hand för båda hjälper varandra och lägger grunderna för varandra. Dålig mat = dålig sömn och dålig sömn = dåliga val, minskad kreativitet och risk för sjukdom och skada ökar. Kroppen behöver få sin vila under natten och när vi fastar kan musklerna göra sig av med trasiga och dåliga proteiner och våra organ får vila. Inte någon gång har vi kunnat äta dygnet runt och efter 16 timmars fasta aktiverar vi en slags cell död där vi tillåter kroppen att rensa oss på skadade och dåliga celler. Får vi inte igång vår cell död på daglig basis så får vi heller inte ut skiten effektivt och kroniska sjukdomar kommer och knackar på.


Om vi börjar ifrån att vi vaknar upp så har vi i regel höjda kortisol nivåer på morgon eftersom sömnen har varit dålig på grund av sen kvällsmat, stress, inflammation och andra aspekter. Detta i sin tur ökar ditt blodsocker och när blodsockret går ner kommer du vilja ha påfyllning i form av kolhydrater och socker för att återställa kroppen till ett ännu sämre stadie där vi kommer vara beroende av påfyllning av energi i ständiga intervaller och vi ger ingen vila till våra organ. Så att avsluta med en sockrig och kolhydratsfylld kvällsmat har vi redan förstört vår sömn och hela uppbyggnaden och reparationen som vår kropp behöver inför nästkommande dag. Detta kommer sätta oss i ett stadie där vi minskar motorisk kontroll och saknar ett stabilt immunförsvar vilket återigen gör oss påtagliga för skador och sjukdomar.


För dig som avslutar varje dag med att säga imorgon tar jag tag i det så förstår du nu att valen börjar med att sköta sig dagen innan du ska ta tag i saker ;)


Har vi nu avslutat dagen på fel sätt så är det nästan omöjligt att starta dagen i rätt riktning. Inte bara för dem punkterna jag nämnde ovan men med misshandlade celler kommer energin vara borta och utan energi, ingen disciplin och ingen motivation kan jag slå vad om att du inte tar tag i ditt liv idag heller.


Anledningen att jag börjar med avslutet och början av dagen beror på att det är grunderna till resterande delar av dagen och dina beslut som kommer göras. Din hjärna påverkas helt och hållet efter hur du tar hand om din kropp och jag försöker dagligen ge mig dem bästa förutsättningarna. Vi på Primal health använder många verktyg för att optimera alla aspekter av dagen och dessa saker kan du genom att boka privatpass med oss också få tillgång till.


Här kommer en exempeldag och förklaringar på vad vi får ut av dessa rutiner.



Dygnsrytmen är svår att anpassa efter solen om man bor i Sverige, därför går jag på tid istället för sol uppgång. Jag brukar vakna mellan 05.00 - 06.00.


Det första jag gör är att dricka ett stort glas vatten med Himalaya salt, citron och c-vitamin ifrån bra källa för att återskapa vätskebalans och elektrolyter som förändrats under natten.


Näst på listan är svart kaffe, ljusterapi i form av infrastrålning för att reparera muskler och ge mina celler energi m.m


Under tiden jag strålar mig själv ser jag till att antingen meditera men nu förtiden har det blivit att jag sitter och skriver på den här bloggen. Det är en helt underbar start på dagen att få sätta igång sin kreativitet medans man uppgraderar sina celler.


När strålningen av huvud är klart tar jag av mig naken och marklyfter 60 reps på vårt tyngsta band på vår X3-bar vilket motsvarar 140kg. Kraften slutar på 140 kg men början av lyftet är lätt IOM resistansbandets expandering och jag tillåter mig själv att bygga muskelmassa och bendensitet med minsta möjliga skaderisk. Ljuset mot mitt könsorgan ökar mitt testosteron, skulle jag inte hinna träna mer under dagen så har jag i alla fall gjort mina marklyft. Efter dessa rutiner tar jag en 3 minuter iskall dusch som också genererar cellenergi och står för antiinflammatoriska effekter.


Efter morgonrutinerna håller jag mig fastad i minst två timmar för att öka mina tillväxthormoner och låta kroppen återhämta sig så snabbt som möjligt.


Innan alla pass vi gör så utför vi utvalda andningsövningar och detta fortsätter vi med igenom hela dagen när vi behöver energi eller bara koppla bort.


Lunchen består oftast av lite sallad, 4ST ägg och en avokado. Behöver jag mer energi brukar jag göra en bulletproof coffee vilket är 2st kaffe, 1msk cocosolja, 1msk MCT olja och en klick smör. Jag mixar ingredienserna med kanel och ibland stevia, Fettet i kaffet kommer trigga en ”slow release” av koffeinet och du får en längre effekt pluss en himla massa energi.


Någon gång på eftermiddagen tränar jag igen. Dessa passen varierar dagligen, den enda rutinen är att jag ser till att träna. Under dagens gång håller jag även en hel del träningspass vilket får mig att hålla igång på ett lågt tempo igenom hela dagen mer eller mindre.


Innan eller efter vårt sista pass på kvällen försöker vi klämma in en session bastu och där avslutar vi också med 3 minuter kalldusch


Jag ser till att försöka äta sista målet mat innan kl 20.00 på kvällen men det kan bli lite senare ibland. Kosten vi äter är ketogenisk vilket betyder att fettintaget är högt, kolhydraterna är låga och proteinet är medel högt för att inte gå miste av muskeltillväxt.


Jag lägger mig kl 22.00 och om allt går rätt så klämmer jag in lite meditation, infraljus och foamroller innan läggdags. 


Rutiner må förändras och bytas ut men prickar jag dessa aspekter så vet jag att jag har alla förutsättningar att kraftfullt ta mig igenom dagen.


Det grundläggande för dig är att du optimerar timmarna innan läggdags samt timmarna efter uppvaknande. Är dessa två aspekter prickade så kommer din dag bli bra. En viktig sak att tänka på är att vi kan ofta vakna upp och må bra men det betyder inte att din kropp är återhämtad. Vi använder oss av en OURA-ring för att mäta vår sömn och få en blueprint över hur vi bör lägga upp fysiska aktiviteter för nästkommande dag.


Hoppas du kan ta till dig några av rutinerna och att du gör varje dag till den bästa dagen i ditt liv.

Daniel GustafssonComment