Nya mönstren.

IMG_0027.JPEG

Jag ser hur folk inklusive jag själv fastnar i icke produktiva mönstren och vissa väljer att bryta sig fria ifrån dessa, men en del stannar kvar.


Ofta kanske det börjar med att du har ett jobb du inte tycker om som mynnar ut i att du är tömd på energi och inte har någon ork kvar. Det är ju kanske inte såhär simpelt men säg att du har ett jobb där du befinner dig åtta timmar om dagen, du ska sova i minst sju timmar, en timma på morgonen försvinner samt sista timman innan läggdags, Vad du har kvar här är sju timmar, efter alla sysslor och transportsträckor som ska täckas varje dag så skulle jag tippa på att du nu sitter inne på kanske fyra timmar fritid. Låt säga att du älskar ditt jobb och det får dig att må bra, då kan denna kalkylen faktiskt vara fördelaktig för dig. Men för dig som hatar jobbet skulle jag absolut förespråka att du gör något åt saken. Befinner du dig i situationen att du jobbar, har inte tid med något annat och känner att tiden rinner ut i sanden och sen är det jobb igen. Då är det nödvändigtvis inte jobbet som är den största boven utan din egna hjärna. Vad som än händer under dessa åtta timmarna på jobbet så har du i alla fall fyra timmar på eftermiddagen att ta ansvar, göra allt i din makt för att förbättra situationen och gör du detta konsekvent så hittar du dig snart på en mycket bättre plats. En plats där du jobbat hårt, uppnått mål och nu kan du börja om med att bygga ett produktivt, kreativt och energigivande mönster. Återigen litar människan på motivation och bättre tider, släpp det och skaffa ansvar.


Timmar som är dina att göra precis vad du vill med, Timmar som du ska förvalta så bra som möjligt, vad gör du?


Ofta gör faktiskt folk fysiskt och psykiskt stärkande saker under dessa timmar som att träffa vänner, träna eller umgås med sina barn. Men det är riktigt lätt att förvalta dessa fyra timmarna på meningslösa saker som faktiskt inte du ens njuter av. Hur många gånger har du inte kommit på dig själv att göra tråkiga och inte ens nödvändiga saker på din fritid?


Jag har ett exempel. Jag och tjejen var på ett shopping center och båda blev helt matta och trötta, efter ungefär 30 minuter påpekar vi båda att detta är så sjukt tråkigt och att vi vill hem, vi kom hem och vi började måla och efter bara några minuter var vi helt energiska igen. Dina tankar styr allt som har med energi att göra. Gamla spår som upprepas av sig själva är en jävel. Nästan som att man glömmer att saken i fråga är tråkig sekunden man slutar för att inte ens påminna sig själv igen att man hade tråkigt precis. Det är ju tabu att ha tråkigt nu för tiden.


Att när jag har ledigt, åka och göra saker bara för att inte känna mig lat är helt sjukt ju. Samtidigt som jag gett mig någon slags imaginär klapp på axeln för jag faktiskt har gått upp och gjort något så lägger jag tiden på något jag inte ville göra...... Jag gör det om och om igen. Befinner mig på ställen jag en gång tyckte var intressanta men nu avskyr, men jag har blivit väldigt mycket bättre på detta.


Att meditera, bara följ din andning, hitta total avslappning, fortsätt följa andningen och när du kommer på dig själv sitta i en tanke så analyserar du din tanke och tar dig tillbaka till ditt andetag. Simpelt, effektivt, du har ej kontroll över dina tankar, du har kontroll över ditt agerande, dina tankar kan tynga dig och påverka ditt agerande, En tanke du inte kan kontrollera som kontrollerar dig. Meditation kan verkligen förändra din tankeverksamhet och definitivt ditt agerande samt dina reaktioner.


Såhär vill jag nog säga. Gå in i din kropp, lär känna dig själv även hur klyschigt det än må låta, fråga dig själv dem viktiga frågorna som faktiskt sätter grunden för att du ska ha ett så bra liv som möjligt. Många vågar inte ens fråga sig själva för dem är rädda för svaret och rädslan för att inte kunna göra något åt saken.


Sätt grunden som börjar i dig själv och när detta är gjort så förstår du värdet av din egna tid och hur viktig den faktiskt är. Kan du må bra utav att sälja åtta timmar av ditt liv till din arbetsgivare och se att det faktiskt gynnar dig i saker som att kunna följa din dröm utanför arbetet, försörja din familj eller finansiera dina största behov så är det bra men om du konstant tyngs av din livssituation så börja i rätt ände.


Meditera på vad du bör göra för att accelerera ditt liv och sen sätter du planen i rullning med hjälp av en rutiner, disciplin och dedikation.


21 dagar tar det att radera en vana, ge inte upp efter 15 dagar, 21 dagar av ren och skär dedikation och du har vänt skutan.

 

Träning - andning - meditation - kost - gör det själv eller med Primal health.

Daniel GustafssonComment