Hur bör du träna och när är det dags att släppa din PT och bli primal?

IMG_0028.JPG

Det finns en uppsjö av olika träningsformer, vissa är bra och vissa är totalt värdelösa. När man tar begreppet träning så kan man dela in det i olika kategorier som att träna för att uppnå ett mål utan konsekvens tänk, träning för ett långt och hälsosamt liv samt den estetiska aspekten som folk väljer att stirra sig blinda på. Vi på Primal Health rotar alltid runt för att hitta nya träningsformer och redskap men vi dammar även av gamla briljanta träningsredskap som gemene man inte rört på länge. Detta gör vi för att hålla träningen spännande och utmanande för både oss och klienter.


Träningsformer som just jag inte har något stort tycke för kan ändå vara givande träningsformer för just dig. Är du i kategorin att usel träning hjälper dig så har du förmodligen hittat något som i alla fall får dig att gå och träna och det är en vinst i sig. Dålig träning för mig visar sig i många skepnader och det betyder inte att just denna träningsformen bara innefattar skaderisk men känns som slöseri av dyrbar tid.


Att vilja lyfta tungt och utveckla styrka är guld, det måste bara göras rätt. Att tro att man direkt kan gå på alla tunga lyft är korkat. Likaså som i allt vi gör, överskatta inte dig själv och inse att det sista lyftet du gjorde med dålig form faktiskt kommer skada dig.


Att gå till gymmet enbart för att bränna kalorier och fett för att sedan kunna äta fritt, är det absolut sjukaste. Kör du hög intensivt på alla dina pass så har du gått miste om väldigt mycket. Här kommer den estetiska träningen in. Att träna för att gå ner i vikt resulterar oftast i att personen i fråga försöker tänka logiskt och det landar nästan alla gånger i att man stirrar sig blint på saker som ser ut att bränna fett. Eller så tar man råd ifrån en PT som inte har gjort sin forskning och inte förnyat sitt arsenal på många år.


Vi har så många fler aspekter i träning såsom koordination, balans, styrka, disciplin och att bli stark i rörelser m.m. Sätter du din röv på en spinningcykel varje dag för att gå ner i vikt har du garanterat prickat av den disciplinära frågan men gått miste om allt annat ett långt liv kommer kräva ifrån din kropp. Folk tänker inte på att med muskelbyggnad kommer det ökad fettförbränning, kroppskontroll och bendensitet vilket nästan alla äldre människor får lida av för att dem nekat viktiga aspekter. Det är också fysiologiska effekter som spelar in när vi lyfter tungt i form av otrolig stress för nervsystemet, detta rör du ej när du går förbi vikterna och in i din spinning klass.


Att blanda in koordination, balans med styrka är också otroligt viktigt för att sedan föra över träningen i vardagliga syften och framtida behov. Vill du ha en stark rygg när du blir äldre kan jag med säkerhet berätta för dig att dina spinning klasser inte hjälpt dig ett smack utan snarare tillåtit dig sitta i en dålig position i en timma vilket du redan gjort åtta timmar på ditt arbete.


Det är inte min mening att smutskasta just spinning så därför slänger jag ut fler träningsformer här som saknar tankeverksamhet,


Bodypump: Gå på lite bodypump vetja! Du vill väll inte ha några leder kvar till ålderdomen, onödigt att spara på sånt 😹 Att ett gym fyller en lokal med tjugo deltagare med en tränare som enbart är där för att driva upp tempot borde vara olagligt. Tränaren har inte en aning om hur tekniken ser ut hos alla dessa tjugo personerna och detta är för mig totalt oansvarigt och när kvantitet går före kvalitet borde du också rygga till. Om du som tränare känner till detta men fortsätter för detta är standarden på ert gym så säg upp dig, skaffa ansvar och fundera på hur du faktiskt ska kunna utveckla folks fysik istället.


Spinning: Kan ha meditativ och disciplinär effekt men se till att hålla bra hållning igenom hela passet. Är detta en tråkig träningsform för dig men du gör det ändå så skulle jag sluta. Det finns mycket effektivare sätt att bränna fett där du rör fler delar av din kropp.


Personlig tränare: Nu är vi på känsligt vatten för nu attackerar vi inte en träningsform utan ett helt yrke. Innan denna spyan läggs tåls det att tillägga att det finn en hel pool av grymma tränare och nytänkande människor. PT:n som saknar disciplin själv och inte utstrålar hälsa har förmodligen inte så mycket att komma med. PT:n som tränar alla sina klienter likadant utan insikt av vad personen på riktigt behöver, SKÄMS DU INTE? Vart fan har du gjort av din hjärna och din kreativitet? Försvann den kanske när du försökte lära Gunilla på 80 bast göra marklyft efter hon precis dött på squatsen? Eller försvann den efter du gjorde en 4 månaders utbildning där du fick lära dig att vi borde äta utifrån kostcirkeln? Eller vänta. en sista gissning, försvann motivationen att förnyas när du såg att dina klienter inte utvecklas? På riktigt skärp dig, det är inte försent att skaffa lite disciplin och försöka lära dig hur vi faktiskt ska äta, röra sig och träna. SLUTA VARA LAT! När utbildningen är klar har du chans att börja lära ut och när du börjar lära ut får du inte glömma bort att fortsätta lära dig själv.


Det finns såklart en uppsjö av icke genomtänkta träningsformer men något vi måste förstå är att kommersiella gym jobbar ifrån ett intäktsperspektiv och det är tvärt emot vad du och vi jobbar mot. Du går till en träning med hopp om att bli starkare och öka livskvalitet, gymmet du går till har oftast din plånbok i sikte och inte ditt välmående. Att bara vara EN tränare som dessutom gör övningarna med dem deltagande är knasigt, vem kollar så det går rätt till? Med detta sagt, tänk dig för innan du bestämmer dig för vad och vart du ska träna.


Jag vet jag tjatar alltid om biologi men vafan.


Vi måste inse att vår kropp kräver vissa saker ifrån oss. Vi måste lyfta tungt någon gång i veckan, vi måste pusha oss till vår absoluta bristningsgräns i form av intervallträning någon gång i veckan, balans, koordination och rörelser måste implementeras IOM att detta kan ses som en färskvara och behöver alltid uppdatering. Vi är inte så utvecklade som vi tror, för optimal förbränning, hjärnfunktion, bra stresstolerans & hormonell balans så krävs det att vi låter vår kropp jobba hårt på alla punkter vilket kommer väcka ditt PRIMALA jag. Att neka vår primala biologi och byta ut fysisk aktivitet mot moderna sysslor där fysik inte krävs kommer resultera i att din biologi nekar dig och tillslut har du inte ditt liv kvar. Om du sitter still på jobbet så försök göra en snabb fysisk aktivitet minst en gång i timman.


Att träna samma pass om och om igen eller köra samma schema hela tiden utan förnyelser är ett hån mot din kropp. Tror du på riktigt att din kropp är så dum att den inte anpassar sig och vill ha något nytt? Avskeda din PT direkt om ni ser dessa mönstren, du betalar för en tjänst du måste tro på för att nå resultat.


Vi på Primal Health replikerar ALDRIG ett pass, vi är kreativa för detta är vårt liv, vi jobbar inte för någon, vi inser det viktiga med träning och vi vill ge vart enda en av våra klienter en unik träningsupplevelse med fantastiska resultat.


Skulle jag rekommendera en träningsform så skulle det utan tvekan vara kettlebellträning, nu tänker du säkert: Tidigare i texten sa du att en träningsform passar inte alla. Helt rätt, det fina med en kettlebell är att det är ett verktyg som kan användas i alla former av träning. Du kan träna explosivitet på ett skadefritt sätt, lycka till och göra det med en stång, Alla kan göra komplexa rörelsemönstren med både vikt över och under huvudet, du kan bygga otrolig styrka med en kettlebell och smidighet och flexibilitet kommer på köpet. Vi har testat detta på folk ifrån 12 års ålder enda upp till 80 års ålder, med rätt instruktioner och uppsikt kan vi förmedla ett sjukt effektivt träningssätt som alla kan göra på en yta som inte behöver vara större än två kvadratmeter. BRILJANT!


Vi tänker även steget längre när det kommer till uppvärmning, vi gör digpsykiskt redo innan träningen börjar i form av andningsövningar och efter passet utför vi en guidad meditation för att varva ner och uppnå optimal sinnes status. Övningarna varierar även här och du lär dig även effekterna som kommer med andning.


Vi är inte intresserade av att du ska komma till oss och enbart gå här ifrån som ett söndertrasat lakan. Många har illusionen av att varje pass måste resultera i att jag ska känna mig död efteråt, tro mig många tränare lider också av illusionen av att deras klient måste gå där ifrån helt manglad. Detta är en slags pressad situation som inte tillåter framgång och rimmar med tappad motivation. Det finns redskap som stödjer stabilitet osv och sen finns det redskap vi använder som helt enkelt tar din själ utan skaderisk.


Primal Health gruppass är perfekta för dig som vill få lite av allt. Meditation, Andning, träning i form av styrka, smidighet och styrka prickas vart enda gång.


Primal Health privata gruppass är relativt lika dem vanliga gruppassen förutom att du kan välja din grupp helt själv och göra det till en kompis eller familje grej och träningstider väljs utifrån era behov. Dessa passen går även att specificera utefter era mål och vår kunskap.


Primal Health privatträning är något lite extra för oss. Priset är inte mer än hos en vanlig PT men här kommer du få träna med väldigt unika träningsredskap och även ha en öppen dialog som kretsar  runt allt vi håller på med. Man kan se det som ett träningspass där man faktiskt lär sig nya grejer. Kettlebells är i princip alltid närvarande men under våra privat pass använder vi oss av forsknings stärkta träningsmetoder för att optimera dig och ditt liv. Utöver träningen får du en intimare andnings och meditationsupplevelse där grunderna sätter sig lättare. Vi använder oss av infrarött ljus för ökad cellenergi, vibrationsplattor för att testa din balans och kontroll i vissa övningar, bulgarian bags, steelclubs, stänger, hantlar, Assaultbike, X3-bar för att bygga bendensitet och omänsklig styrka m.m.


Detta är verkligen inte för att vara unika, vi är unika i den aspekten att vi gett oss fan på att inte låta dyrbar forskning och information rinna mellan våra fingrar. I jakt efter optimal träning, rutiner kost sliter vi dagligen. I och med att träning är vårt största intresse och vartenda tanke kretsar runt träning och livsstil så testar vi precis allt för att optimera oss själva och sen använder vi våran kunskap för att du ska nå dina mål.


Boka privatträning för att få se hur träning ska gå till på riktigt.

Daniel GustafssonComment