Tankar om tankar (kanske en aning rörigt inlägg).

IMG_0038.JPG


Jag skulle precis börja skriva om sömn så kom jag på en sak som hände för flera år sedan. Någon frågade mig vad jag satt och tänkte på och jag svarade som det var, jag håller det gärna för mig själv. Jag tyckte att det var ett okej svar med tanke på vad jag tänkte på och vi pratade aldrig igen, nu år senare fick det mig att fundera på tankar och det är nästan mer intressant än sömn. När jag tänker på det så är faktiskt båda ämnena sjukt intressanta. De är båda två saker som sker dagligen och fungerar som byggstenar för en fungerande vardag men vi har svag kontroll över bägge. Det är sexigt med saker vi kan styra men inte ha full kontroll över.

 

Jag har hela mitt liv tränat mitt yttre skal, bara dem senaste åren har jag försökt göra någon slags ommöblering inne i mitt huvud. Något man glömmer är att allt är ett kretslopp, du måste fungera fysiskt för att fungera psykiskt och tvärt om. Det är nog det som satt mest eld i röven på mig, att man kan vara så fysiskt stark men samtidigt så psykiskt svag.


Jag har nog alltid tänkt att en tanke finns där av en klar anledning såsom en undermedveten vilja att uppleva en viss sak osv.  jag vet inte ens om folk någonsin tänker på detta men det bör finnas ett gäng där ute som på riktigt avskyr sig själva för sina egna tankar.


Men alltså ska jag vara ansvarig för vad som ploppar upp i mitt huvud och sedan må dåligt över det?


Nej det hade ju vart absurt. Mitt enda ansvar är väl mitt agerande gentemot mina tankar, alltså slut produkten. Agerar du rakt utifrån dina tankar är du förmodligen väldigt impulsiv eller kanske bara har en bra känsla över rätt och fel. Många briljanta människor besitter någon blandning av högt IQ  med en nedreglerad impulskontroll. Det kan ju såklart komma i alla olika kombinationer men impulslösa människor har alltid fascinerat mig. Att inte behöva se över sin tanke innan agerande, det hade vart en befrielse för mig. Oftast är detta kanske inte en solskens historia utan tvärtom, impulsiviteten kan verkligen fungera som en lärare. Impulsivitet kan slå dig på käften men absolut ta dig frammåt. Medans jag skriver detta så inser jag nog ändå att impulsivitet inte är något man kan räkna med förens man kan räkna med sig själv. Där har vi en anledning varför barns obefintliga impulskontroll kan sätta så stora käppar i hjulen för dem, dem har inte ännu blivit bekväma i sig själva, rätt och fel har inte satt sig ännu och det känns som att barn jobbar väldigt mycket utifrån intryck. Dåliga som bra intryck som präntat sig fast av både dåliga och bra uppbringanden. Intryck som bygger upp ditt ego, kan jag bara släppa mitt ego så kanske jag kan släppa min impulskontroll också. 


Bra tankar är något man kan plantera i folk och likaså dåliga tankar, detta är väl en stor anledning varför det kan vara svårt att veta hur man ska agera ibland. Alla har någon gång vandrat in i ett rum och känt dålig energi eller till och med gett ut dålig energi. Den dåliga energin ligger kvar, folks uttryck signalerar dålig energi och vips sitter alla i dåliga tankar eller tvärtom, ett rum som totalt lyfts av en persons utstrålning.

 

När du nästa gång bytt sinnesstatus tack vare en tanke så vill jag att du sätter dig ner. Detta går att göra även med bra tankar, de kokar även de över och kanske blir till stress och oönskade känslor. Detta är en övning alla i hela världen bör göra dagligen. Att strukturera sina tankar och inte bara se siluetter av dem.

 

Vi är så oerhört stressade nu för tiden, jag finner mig själv sittandes hjärndöd ibland. Liksom stirrandes rätt in i en vägg, inte för att jag är tankelös utan för att jag har fem tankar som cirkulerar och gör det nästan omöjligt att ens röra mig. Ibland stressar detta inte mig men ibland blir jag väldigt stressad av att se siluetten av fem tankar men inte en enda av dem visar upp sitt fulla. Små fragment ifrån olika tankas som blir stress. Något vi glömmer i situationer som denna är att vi kan faktiskt sluta tänka, vi kan sätta tvärstopp i systemet och börja om ifrån noll. Jag kan sänka min puls, bli ett med vitt medvetande och ta en tanke åt gången.  


Vi har förstått att tankar kommer och går. Fina som fula. Sätt dig nu ner och andas djupt, in igenom näsan och ut ur näsan. Totalt avslappnad i axlar, ansikte och resterande delar av kroppen. Jag vill att du följer andetaget ifrån att du börjar andas in tills att du fyllt lungorna, var närvarande i den lilla pausen som sker mellan in och utandning. Följ sedan andetaget ut. Du ska befinna dig i andetaget ifrån början till slut. Känn den fysiska känslan av andning och släpp alla tankar. När du hittat lugnet och känner att du hittat den rytmen som passar dig bäst så fortsätter du följa andetaget ifrån början till slut, om igen.


Så fort en tanke dyker upp och du märker att du slutat följa andetagen. Se då om du kommer ihåg tanken, eller om du helt enkelt fick en tanke som du bara flöt med i och kommer nu inte ihåg för att du slängt dig in i andningen igen utan reflektion. Händer detta så fortsätter du följa dina andetag tills det händer igen och igen och igen. Ju bättre du blir på att faktiskt uppfatta tanken som kommer upp desto bättre chans har du att kanalisera den och inte låta den lagras som någon stress etc som du ändå inte har access till. Förstå att dina tankar är något du kan slänga och spara. Sparar du på negativa tankar och negativa människor så kommer ditt liv kretsa runt negativitet. Sluta umgås med negativa personer, bryt upp negativa relationer eller lös dem och finn lycka där positivitet finns. Med negativitet kommer verkligen inte produktivitet och motivation och detta är två saker du vill besitta för att kunna använda dina positiva tankar till något kreativt. Vänd skutan.

 

Sätt dig ner och tänk på något som ger dig lycka, byt sedan ut tanken mot något som gör dig ledsen, pendla några gånger fram och tillbaka. Medans du upplever dessa olika stadier så vill jag att du lokaliserar känslan, vart hittar du känslan i kroppen, hur känns det osv. Dra en skarp parallell mellan dessa känslorna och sedan ta dig tillbaka till att följa andetagen. Här har du under en väldigt kort period upplevt tre olika känslor, ha nu i åtanke att du förändrade dessa känslor enbart genom att tänka på annat. HÄFTIGT! Andas igenom tuffa tider :)  


Dagligen griper jag mig själv trampa över linjen som gränsar mellan rimliga och orimliga reaktioner. Det är oftast tankar som inte tänks igenom i lugn och ro,  sedan exploderar det för att det känns som jag inte fått mig själv hörd, när jag i själva verket bara gjort mig själv hörd i mitt egna huvud och knappt det, för jag har inte analyserat tanken på ett ansvarsfullt sätt. Sen får någon annan äta min vrede som är byggd på osvarade tankar. Det roliga är att detta händer bara när jag virrar runt i negativitet och nu förtiden är jag enligt mig själv väldigt mycket duktigare på att bromsa detta beteende. Det visar också på att jag lärt mig leva med negativitet, jag kan nu styra mitt humör bättre. Nästa steg för mig är att börja klippa dem negativa banden, även om det är personer eller aktiviteter. Jag kommer på mig ibland att göra saker jag tycker är tråkiga, oftast för en vinning på ett annat plan som att tillfredsställa en vän osv. Det är en fin linje mellan göra saker som är tråkiga och nödvändiga, detta är nog också något jag behöver träna på för att inte upplevas som en omogen unge.


Min hjärna infiltreras av dåliga saker varje dag och jag hatar det. Jag gör mitt bästa för att rensa och en dag är jag totalt fri ifrån detta. Det är en lång resa, kanske ett livslångt jobb som jag gett mig in i. Jag ser framgång och jag ser roten till dessa framsteg. Dessa framsteg är ren dedikation, och en upptäcktsresa inne i mitt ega huvud.


Dagens lärdom till mig själv och er, gör dig av med det negativa för att låta det positiva krypa fram.

Daniel Gustafsson