Att inte äta är något alla borde testa

Avslutade precis en 72 h fasta och vill nu att alla ska få ta del av detta. Här kommer lite lätt information om fastans fördelar och lite tankar runtom kring ämnet. under fastan och alla andra dagar utsätter vi oss också för köldterapi, värmeterapi, ljusterapi, träning, andning och meditation.

Vår kropp, den är så sjukt grym! Folk lägger oändliga pengar på konstiga detoxar, piller och andra metoder för att rena sig själva medans vår kropp har verktyg som lätt glöms bort pga disciplinära besvär hos utövaren samt att folk ständigt letar efter ”the magic pill” som ska kunna lösa alla hälsobesvär med bara en dos. Jag har lärt mig att folks fördomar mot vissa tillvägagångssätt sätter stora pinnar i hjulet när det kommer till att leta information istället för att kolla på ordentliga studier och forskning. 

INTE ÄTA PÅ 3 DAGAR ?? VAD MENAR DU??

Finns det en sak som alla bör göra så är det enligt oss en 3 dagar vatten fasta eller mer, iallafall 2 gånger om året. Effekterna är enorma, och detta handlar i första hand inte om viktminskning utan cellrensning och reparation.

Efter 16 timmars fasta (periodisk fasta) sätter kroppen igång en rensning av skadade och trasiga celler, tyvärr så har vår kultur tryckt in i oss att vi ska äta dygnet runt, hålla blodsockret uppe i himlen och att cancerframkallande ämnen ska rinna ner i vår mage , appliceras på vår hud och andas in. Genom att bara köra periodisk fasta har vi minskat risk för metaboliska sjukdomar drastiskt, ökat hjärnans funktion, minskat insulin spikar mm. Vi måste börja tänka på hur vår livsstil påverkar våra celler och inte bara vårat yttre skal, man kan se hälsosam ut även om det håller på att gå snett för oss. Detta är något vi ser väldigt ofta i fitness industrin, vältränade människor som promotar rent gift, vältränade människor med skit i maskineriet. Var kritiska och gå inte på det gamla nedbrutna tankesättet kalori in och kalori ut för det kommer inte resultera i något långvarigt hälsotänk.

Fortsätter vi nu in i en längre fasta blir effekterna mer kraftfulla, kroppen får vila och tillåter oss att nyttja energi ifrån vår egna fett massa, ökar vår egna stamcellsproduktion vilket kan leda till läkning av års gamla skador, ökar tillväxthormoner, ökar genuttryck och stödjer långlevnad, cellulär rensning och lagning, förbättrar insulin sensitivitet, minskar oxidativ stress och inflammation i hela kroppen, ökar hjärnfunktion, bra för många psykiska besvär och mycket mer. 

En fasta kan pågå under många, många dagar. Det kan vara lite ovant första gången och är man inte van så rekommenderar vi att du börjar lugnt. Försök att minska kolhydrater och öka fettintaget med hjälp av animaliska och bra fetter. När vi gjort detta har vi minskat glukostillförseln och öppnat upp för kroppen att börja nyttja ketoner istället för glukos som energikälla. Med det gjort har vi i princip blivit av med energi dippar och hunger vilket kommer hjälpa oss igenom fastan. Börja sedan med periodisk fast, håll 16 timmar eller mindre och efter hand stegras timmarna upp till ett dygn och efter det skulle jag säga att du är redo att ge dig på en längre fasta.

Denna posten hade kunnat vara en lång, lång bok om vi ska gå in på djupet så därför får ni gärna ställa frågor.

Daniel GustafssonComment