Breathe Motherfucker! - Wim Hof

IMG_0017.JPEG

När slutade du andas, alltså när slutade du andas för att återställa och förbättra din egna biologi och inte bara andas för att du inte ska dö?


Om jag berättade att vi har hört talas om en andningsmetod där vi syresätter kroppen till det extrema, tömmer oss på koldioxid, förändrar PH värdet i kroppen, låter syret röra sig fritt i vår kropp, stärka vårt immunförsvar, förhöja din smärttröskel, öka fokus, minska stress, minska inflammation, reducera depression, öka vår cellenergi med 300% och utsöndra lika mycket adrenalin som första gången vi hoppar bungeejump, hade du då velat testa detta med oss?


Inte för att sväva bort för mycket så går vi snabbt in på vårt ego, en av våran absolut största bromskloss för inlärning. Skepticism är viktigt men att vara skeptisk, inte testa och sedan utesluta är något folk gör varje dag utan att reflektera över det. Är vi så pass upplysta att vi är blinda för forskning och att testa nya saker för att bli starkare som människor tycker jag att vi direkt sätter oss ner och mediterar på frågan: Vem är du som tror att du har varje pusselbit lagd och är detta skadligt för dig?


Att med 10 minuter andning kunna förändra hjärnans funktion genom att förbättra signaleringen av dina neurotransmittorer och ändra dina hormonnivåer är så sexigt för oss. Metoden är framtagen av en Holländare som heter Wim Hof, han har en app som heter WHM och där hittar ni videos på andning och köldexponering. För videos där han gör fascinerande saker som bestiger Mount Everest i kalsonger, bekämpar virus med hjälp av andning och mycket mer gå in på youtube.


Här kommer skriftligt hur vi ska gå tillväga. Detta är något vi gör med alla våra klienter och på alla våra gruppass. Vi gör flera olika andningsövningar men detta är en bra övning att börja med.


Slappna av och sätt dig i en position där du är bekväm och ändå tillåter dig att öppna upp lungorna och ge luften en chans att fylla botten först och toppen sist av lungorna.


Andas djupt ner i lungorna, släpp ut översta luften utan att pressa ut allt. (Lite luft stannar i lungorna).


Andas metodiskt tills du blir lite yr eller känner en stickande känsla i kroppen. Det är koldioxiden som lämnar och pH-värdet förändras vilket skyddar oss ifrån att svimma och ger oss underbara effekter.


När du nått punkten ovan har du gjort ungefär 30st andetag, du avslutar med att andas ut ett sista andetag (utan att pressa ut det sista ur lungorna) och håller andan till det absolut inte går längre. Avsluta med en rejäl inandning och håll andan i 10 sekunder på inandning, repetera hela processen 3 gånger :)


För att få full effekt och ett ordentligt adrenalin påslag krävs det att du fyller lungorna utan att vara för spända och att du möter paniken som uppstår när du inte längre kan hålla andan. Vi kollar paniken i ögonen och ber den komma tillbaka en annan gång. Det kommer lätta och paniken kommer snart tillbaka igen. Denna gången står vi emot igen genom att slappna av ännu mer och bli kompis med den obehagliga känslan. Ju längre vi håller andan och ju mer panik vi framkallar desto mer adrenalin kommer vi uppleva och desto starkare kommer vi bli i vardagliga saker som stresshantering, ångestattacker och att fokusera på rätt saker.

Daniel Gustafsson