Misshandla inte din Biologi något mer

IMG_0001.PNG

Det nämns ofta att du ska hålla dig ung, jag är rätt säker på att folk syftar på att du ska hålla dig ung i huvudet och inte kroppen för annars har det gått väldigt snett någonstans.


Att bli gammal har alltid haft samma betydelse för mig, Man åldras, tappar motorik och rörlighet, man blir sängliggandes och till slut har livet runnit ut i sanden. Om man kollar på normen känns det jävligt surt att bli gammal. Det känns lite som att folk har gått igenom ett helt liv utan att fundera på hur deras kropp ska ta dem igenom ålderdomen, för att sedan vara så pass trötta och sjuka att dem inte kan ta vara på sina riktiga gyllene år.


Som tur är ser man om man kollar längre bort än näsan sträcker sig en uppsjö av exempel på människor som förvaltat sin tid väl, lärt sig saker om sin kropp, hållit den frisk och stark och har nu helt andra förutsättningar.


Detta är däremot ingenting jämfört med vad förutsättningarna för barn som föds nu kommer att ha. Med all tid och forskning som läggs ner för att på cellnivå hålla sig ung och frisk, har barnen nu ett bra mycket bättre utgångsläge än vad vi hade för bara några år sedan.


Ett problem bara, ett riktigt stort problem. Barn har ingen som helst kontroll över hur sina föräldrar behandlade sin kropp under graviditeten, Föräldrarnas matvanor speglas av på barnen, föräldrarnas vardagliga läkemedelsmissbruk pga dåliga val av kost och levnadssätt sätter garanterat spår, hur vidare man låter sitt barn hålla på med datorn hela dagen för att hålla barnen sysselsatta men under tiden totalt fördärvar barnets utveckling i form av hormonrubbningar och totalt skeva dygnsrytmer. Skolan är ett helt annat område och kan väl snart kanske förnyas lite? Att skicka barnen till skolan, ge dem gift i form av skitmat, säljs det fortfarande godis på skolorna? Och efter den tortyren totalt tömma deras kreativitet med så uråldrigt upplägg att nästan alla resurser ska gå åt till att hålla barnen under kontroll. Tänk om forskning och kunskap skulle kunna gå ihop med föräldrar, lärare och barn för att bygga ihop ett koncept som kommer skapa och inte förgöra. Skolan är en sak för sig och kan pratas om i flera dagar men det jag vill ha sagt är att vi ska försöka ta kontroll och faktiskt sätta förutsättningarna så högt som möjligt för våra unga och det händer i hemmet.


Men för att vi nu ska bryta trenden, att bli ett super ådrigt kolli som inte orkar göra ett smack så krävs det engagemang för att förnya sin kunskap inom rutiner, kost och träning samt disciplin för att sätta tåget i rullning. Det kommer komma längre blogginlägg som rör dessa ämnen enskilt och mer på djupet men här är någon slags filosofi/fakta spalt om hur vi lever för att bevisa att man kan göra akrobatiska saker långt efter 100 års ålder.


Träning är något som alltid funnits i mitt liv och det har faktiskt till en rätt stor del varit saker jag inte velat göra. Utan att veta har jag lyckats åstadkomma olika mål genom att bara göra, det har liksom lyft min karaktär men också dödat min vilja under stunden. Uppoffringar är så sjukt viktigt och att ständigt gå runt bekväm är motsatsen. Att kunna sätta sig in i utmaningar med viljan att klara det, pusha igenom svårigheten med hjälp av disciplin och dedikation även om det bara handlar om några minuter så har du bytt obekvämlighet mot att känna riktig bekvämlighet i form av endorfiner tillverkade i sin mest naturliga skepnad. Träning ska alltså vara mentalt och fysiskt krävande och i sin tur kommer du förstå att du lyckats med något, du har gjort dig själv starkare och rörligare än igår och nu har du byggt din karaktär och även gett dig själv bättre förutsättningar för framtiden.


Sättet vi tränar på är kritiskt då vi vill tänka ur ett perspektiv där kroppen ska hålla väldigt länge. Vi tränar i största del med kettlebells, Slamballs, steelclubs, powerplate, X3 bar, resistansband, bulgarian bags och andra väldigt funktionella redskap för att lägga så lite slitage på kroppen som möjligt men ändå göra det möjligt att bygga muskelmassa, ben desitet och kroppskontroll. Kom på våra pass eller boka privatpass för att få en ny tränings upplevelse.


Kosten är den delen som är absolut viktigast, träning i all ära men med grus i maskineriet kommer din häftiga pansarvagn inte mycket längre ändå.


Vi på Primal health förespråkar en ketogensk kost vilket är en väldigt kolhydrats fattig diet där den mesta energin kommer ifrån fett. Jag håller mig på ytan men med fokus på att ni ska ha fått en uppfattning om vad keto handlar om.


Keto kommer ifrån begreppet ketos vilket är stadiet du befinner dig i när du inte längre använder glukos som energikälla men istället ketoner.


Glukos bildas i vår kropp när vi intar kolhydrater, socker och större mängder av protein och i sin tur blir till energi för dig att ta del av. Problemet med kolhydrater och socker är att folk äter alldeles för mycket och för ofta, deras glukosdepåer fylls men töms aldrig för att deras livsstil är för lågintensiv för att förbränna allt. Detta blir sedan fett på kroppen, du blir efter åren insulin resistant och får diabetes, immunförsvaret kollapsar och dina celler blir ledsna och cancer uppstår. Hjärnans glukosdepå töms före dina andra och berättar för din kropp att du behöver mat, energi dipp kommer, irritation och fokus försvinner och vips så har du vart inom kylskåpet och fyllt dig själv med mat som inte behövdes.


Ketoner utvinner vi ifrån fettet vi äter och fettet på vår kropp. Du har alltid en väldans massa kalorier fett på din kropp att plocka energi ifrån och det är en av dem häftigaste grejerna med keto. Fett är en väldigt lätt form av energi att få i sig, den tynger inte kroppen som en kolhydrat, den mättar på ett helt annat sätt, fettet bråkar inte med ditt glukos och ditt insulin och genom detta har vi tagit bort hunger, energi dippar och hjärntrötthet. Har man inte vant kroppen att bränna ketoner så är man helt enkelt inte en effektiv fettförbrännare ännu. Ketos hamnar du i om du fastar i några dagar och det är ett stadie där din hjärna fungerar bättre för ketonerna är otroligt lättillgängliga och antiinflammatoriska. Ger man inte kroppen några större mängder kolhydrater, supplementera med bra fetter och inte överdriver med proteinet så kan du hålla dig i ketos och ta del av dess effekter resten av ditt liv ;)


Rutiner är extremt viktigt för oss och jag kommer prata om några få. Många av våra rutiner existerar för att minska inflammation och återställa den stressen vi utsätter oss själva för dagligen. Bastu och kalldusch är obligatoriskt med tanke på effekterna dem har på våran biologi. Båda redskapen triggar en slags överlevnadsinstinkt inom oss som är extremt läkande och rogivande efter exponering.


Meditation och andning är inte bara något som är skönt för stunden utan sätter dig i ett slags stadie för resten av dagen. Du kan förändra din hjärna till det bättre genom att spendera lite tid där inne och är du modig nog att ställa dig dom tuffa frågorna kan du accelerera din personliga utveckling.

 

Kom och träna med oss, lär dig andas, lär dig meditera, lär dig helhetstänk inom hälsa med oss och bli gammal! 

 

 

 

Daniel Gustafsson