Skorna kommer att ta dina knän!

IMG_0024.JPEG

Vi på Primal health tränar alltid barfota, vi går utomhus barfota och undviker skor I nästan alla lägen. Det har länge pratats om att gå barfota i naturen för att grounda, det är helt riktigt men skadan kroppen utsätts för när vi tränar i skor är mer intressant för oss. Minimalistiska skor har också exploderat men skitskorna finn ändå kvar.


Även fast vi har valt att skippa skor Så inser vi att det kanske inte är något som passar allas livsstil. Men vi kan lista ut en lösning som kan vara hållbar för dem flesta och något din rygg kommer älska dig för.


Om man börjar med val av sko kan man alltid köpa en barfota sko för att låta foten röra sig naturligt och tillåta foten att plattas ut längs marken. Att din fot kan urskilja underlaget du går på leder till att din kropp uppfattar hur dina fötter bör uppföra sig för att minska risken att halka, snubbla och mycket mer. Kroppen är ett enda stort nätverk, alla har någon gång fått en boll mot sig, fångat den mirakulöst och skyllt på tur utan att inse sin kropps förmåga att räkna ut på pricken vart den där bollen ska befinna sig inom en halv sekund. Att råna vår kropp på värdefulla instinkter har pågått länge och folk har börjat uppmärksamma vad vi gör med våra kroppar med maten som vi äter, men vad vi gör mot oss själva när vi snörar på oss ett par skor och marklyfter 150kg är det ingen som pratar om.


Som nämt tidigare, vår kropp jobbar i symbios för att göra varenda rörelse så effektiv som möjligt. Det var i alla fall så innan vi började ta sönder oss själva. Frågar jag någon på stan om hur dem anser att tekniken och mekaniken i ett steg ska se ut hade personen skrattat åt mig. Går man in på ett kontor och kollar på hur folk sitter och jobbar så får man också en rätt klar bild över hur det kommer sig att folk går sönder i ryggar och axlar. Man är ju sjuk i huvudet om man på riktigt bryr sig om ens gångteknik och hållning. Nu har vi alltså börjat stå, gå och sitta på sätt som förgör våra ryggar. Ryggar går sönder, människan i fråga kanske tar tag i träning och utan några åtgärder i resterande delar av livet blir det snart ännu mer ryggskador.


Ja ett ryggproblem kommer garanterat påverkas utifrån ditt sätt att träna, äta, stå och gå. Tro inte att inflammationen från din mat i kombination med dålig träning någonsin kommer läka din kropp. Riktig mat, smart träning och rutiner som är framtagna för ett hälsoperspektiv är något vi brinner för och jobbar med och det är en så lätt åtgärd med rätt information och lite vilja att förbättras.


En sko är designad med en häl i baksidan av skon för att höja hälen så att din främre trampdyna kan absorbera tyngden utan att behöva vara tillräckligt stark i fotleden för att hålla tillbaka hälen ifrån att banka i marken om och om igen. Den dämpade hälen tillåter dock dig att ta felaktiga steg och landa med häl först utan att uppleva skadan som kommer ske. Att hela tiden landa med hälen först, sträckt ben och felaktig hållning över lag kommer ta sönder din kropp, men folk adaptrar oftast denna löpstilen när dem redan är så trötta att teknik inte längre finns.

 

Min första tanke är, varför kan inte min fot göra den beräkningen själv och varför ska jag tillta hjälp för denna simpla sak? Jag kan komma på 1000 sätt att få ut samma resultat med mindre skaderisk och mindre nedlagd träningstid.


Jag tror denna designen kom till för att löpare och motionärer ville kunna springa och gå längre sträckor än deras kropp egentligen är designad för men jag kan ha fel. Det känns som att löparskor tillåter oss att koppla bort delar som krävs för att minimera skador. Denna sko kanske inte är något fel för den som vet om riskerna men ändå njuter av rutinen. Löpning har trots allt en meditativ aspekt som många är villiga att byta mot lite slitage. Men för dig som bara vill träna för att hålla ett långt liv med kroppen intakt skulle jag inte satsat på traditionell långlöpning.


Om vi ny flyttar oss in på ett vanligt gym så ser man folk använda designade löpskor för saker som squats och marklyft. Detta är galet för mig, varför skulle man vilja ha en sko som är uppbyggd för att minimera känslan mellan dig och mark när man vill stå stadigt med 100 kg på nacken?


Det finns speciellt designade skor för dessa ändamålen med, så tänk dig för vad du har på fötterna. När du gör tunga lyft i löparskor bli helt enkelt inte kalkylen mellan muskler och motorik rätt. Leder och muskler är helt enkelt inte redo för kraften som kommer, fotleder är instabila på för mjukt material, det gör avtryck upp i knäleder och till slut är du inte så stabil som du kunde ha varit. Med det sagt så går vi miste om otroligt viktig styrka och rehabilitering för fötterna som uppstår vid barfota träning.


Släng nu dina skor, boka in privatträning eller kom på våra gruppass och läk din kropp!

Daniel Gustafsson