Kolesterol kommer inte ta ditt liv.

IMG_0049.JPG

Kommer en high fat diet ta livet av mig?


Potentiellt ja, utan efterforskning kan fett vara farligt. Den absolut största boven är att folk inte har någon som helst aning om vilka fetter som är farliga och vilka fetter som kommer accelerera din livsstandard och stärka din kropp inifrån. Folk tror också att fett du äter blir fett på kroppen. Fett kan alltså vara byggstenar för din biologi eller ren strålning för dina celler beroende på vad du får ditt fett ifrån. På grund av felaktig forskning, propaganda och inflytande ifrån företag med mycket pengar och intresse i frågan så har det blivit ett stort misstag när det kommer till fett vi äter och fett i blodet (triglycerider). Vad som verkligen driver upp triglyceriderna till en farlig nivå i ditt blod är en överkonsumtion av kolhydrater pga överskott av insulin.


Fetter som kommer ta ditt liv = PUFA (Polyunsaturated fatty acids) & transfetter.

Fetter som du vill och måste ha = mättade fetter, enkelomättade fetter & omega-3.

 

Folk börjar nu acceptera att fett är en stapelföda som vi måste ha och har haft i miljontals år och att höga mängder av kolhydrats konsumtion  driver upp mängden triglycerider i blodet och leder till problem. Det finns alltid bakåtsträvare som verkligen vill att den gamla modellen av kostcirkeln ska vara optimal men då menar jag på att du har någon slags ekonomisk vinning på detta eller så är du helt enkelt en slav under kolhydraterna och ständig insulinproduktion. Att blunda för information som är såhär grundläggande för din biologi är absurt.


Att äta mat som innehåller kolesterol är inget annat än positivt. Länge har kolesterol blivit demoniserat men det är väl dags att sparka den hästen till döden nu.


Varje cell i din kropp innehåller kolesterol och har en viktig uppgift för din metabolism och sammansättning av hormoner. Kolesterol är det viktigaste utgångsmaterialet vid syntes av d-vitamin, av steroidhormoner såsom kortisol och aldosteron från binjurarna och av könshormoner såsom progesteron, östrogen och testosteron. Det är faktiskt så att utan kolesterol så är du död. Det som händer när vi tar våran läkares råd ang minimering av kolesterol är att din lever kommer börja tillverka ännu mer kolesterol. Praktiskt taget så kan alla celler i kroppen tillverka all kolesterol dem behöver för att protein molekylerna i cellen kommer producera mer kolesterol ifall nivåerna i cellen är för låga. Att inte äta kolesterol betyder alltså att du går miste om otroligt näringstät mat som krävs för optimering. Samt regleringen av kolesterol i blodet regleras inte med hjälp av att sluta äta kolesterol. 


LDL (Low density lipoprotein) startar som VLDL (very Low density lipoprotein) och efter att levererat triglycerider (medellånga fettsyror, MCT) till utvalda celler i kroppen konverteras dem sedan till stora och fluffiga  LDL (minst skadliga) eller täta och små LDL (Potentiellt farliga). Kolesterol är ett fett viktigt ämne för uppbyggnaden av dina cellmembran och finns som sagt i varje cell.


Den riktiga förklaringen till hjärtsjukdomar är oxideringen och inflammationen av små täta LDL (Low density lipoprotein) som placerat sig på dem mycket ömtåliga celler som bygger väggarna till dina artärer. Oxideringen och inflammationerna kommer absolut inte ifrån kolesterolet du äter utan ifrån ständig insulin produktion och stressiga livsstilar.


Teknisk förklaring över hjärtsjukdomar.


  1. Små, täta LDL molekyler dominerar pga överskott av insulin och höga nivåer av triglycerider. Detta kan även göra dem stora fluffiga LDL partiklarna till ett problem för att kärlen blivit för trånga tack vare oxiderings processen.
  2. Små, täta LDL partiklar som redan är oxiderade sätter sig på cellerna som utgör väggarna för dina artärer och fortsätter att oxidera tack vare det konstanta flödet av hemoglobin som ska transportera syre ifrån dina lungor ut till resterande delar av kroppen.
  3. Ditt immunsystem skickar ut makrofager som ska äta upp främmande bakterier, med allt för mycket oxiderat LDL så bildas makrofagerna till en skumcell. Här bildas nu plack och proppar och utgör störningar.
  4. När sedan placket eller propparna släpper så orsakas en stroke eller hjärtattack.

 

IMG_0051.JPG


En mer förståelig  förklaring till accelerationen av hjärtsjukdomar lyder såhär:


  1. Överskott av insulin främjar inflammation, styva artärer, klibbiga blodplättar och oxiderade små, täta LDL partiklar. Pga hög kolhydrats diet.
  2. .Höga nivåer av triglycerider främjar förvandlingen av VLDL till små, täta LDL partiklar istället för stora, fluffiga LDL partiklar vilket förstör din fettförbränning helt. Pga hög kolhydrats diet.
  3. Höga nivåer av triglycerider främjar förvandlingen av VLDL till små, täta LDL partiklar istället för stora, fluffiga LDL partiklar vilket förstör din fettförbränning helt. Pga hög kolhydrats diet.
  4. Överskott av kortisol bildat ifrån kronisk stress som sedan skadar våra sköra cellmembran. Pga dålig kost, dålig sömn, emotionell stress, överträning m.m.

 

Otillräckligt med HDL (high-density lipoprotein) gör att kroppen har det svårare att rensa ditt blod på oxiderat kolesterol. Pga dålig kost, överträning, statiner (läkemedel som sänker kolesterolhalten i blodet) m.m.

 

Så varför fortsätter då hjärtsjukdomar att stegra?


Jo, för att folk vänder sig blint till en doktor och tar deras råd som om det inte kan vara fel. En doktors uppgift är att hålla dig vid liv och det lyckas dem med men inte rätta till ditt skeva liv som satt dig där du nu sitter. Information tas ifrån tv doktorer & andra oprofessionella advokerare. Läkare använder sig fortfarande av mätningar som inte är relevanta. Ett accepterat test för att kolla om du är i risk för hjärtsjukdomar har länge varit en mätning av LDL. Många som fått en hjärtattack har till och med haft värden som tyder på att partiklarna ligger på en säker nivå. Om du själv är intresserad på vilka tester du ska ta för att få en mätning som stämmer bättre så be din läkare att kolla på ration mellan triglycerider och HDL. Triglycerider är som sagt inget vi vill ha för höga mätningar av och HDL fungerar lite som en sopbil som renar artärer och blodet på potentiellt, problematiskt och oxiderat kolesterol.


Hade du bara vart öppen för information som inte kommer ifrån tvivelaktiga människor så hade du inte haft några problem. Ibland måste man leta längre bort än kvällspostens och din doktors råd. Det finns forskning som stödjer detta och jag kommer lägga in några länkar i slutet av detta blogginlägg.


Detta är som vanligt när jag skriver om lite mer tekniska ämnen en repetion av information som kommer ifrån dem mest briljanta människorna inom detta området. Lova mig att vara kritiska, var kritiska mot allt. Var kritisk mot mig men blunda inte för forskning, enda steget framåt är att banka ner gamla myter som folk fortfarande lever efter.



HDL & hjärtsjukdomar

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(14)61217-4/fulltext


Effects of Step-Wise Increases in Dietary Carbohydrate on Circulating Saturated Fatty Acids and Palmitoleic Acid in Adults with Metabolic Syndrome.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0113605


Insulin, Insulin Resistance, and Platelet Signaling in Diabetes.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2660464/

Daniel GustafssonComment