Banta för hälsa.

IMG_0004.JPG

Varför har folk så otroligt svårt med viktreducering?


Jo det är för att dem flesta bantningsmetoder är ohållbara och rent farliga för kroppen under en längre period. Att tappa vikt snabbt är inte det mest hållbara och att försöka lösa stora problem med snabba metoder ligger i vår tid. Normalt sett ser det ut såhär, du eller din kostrådgivare kanske inte har så bra koll och enda sättet du eller din hjälp kan få dig att tappa vikt är att svälta dig eller något annat extremt onödigt. Har man någon som helst koll på människan och hur en kropp på riktigt fungerar så vet man att en näringsfattig och kalorifattig diet inte kommer att bära. Detta kan få dig att rasa i vikt men vad är vitsen med det när du totalt havererar dina hormoner åker på näringsbrist och bygger upp för en ännu kraftigare viktökning i framtiden?

 

Folk måste helt enkelt förstå innerbörden av bantning. För det första så bantar man av en anledning, anledningen kan vara allt ifrån att trivas i sitt egna skal till att rätta till övriga hälsoproblem eller kanske hålla kroniska sjukdomar under kontroll.


För mig är det solklart att när man börjar banta så gör man det först och främst för hälsa och inte för något ideal. Att vara så kortsiktig att man svälter sig för att uppnå en viss vikt inom en speciell tid är väl på något sätt en disciplinär träning men hållbarhet börjar inte existera på grund av det. Hälsa börjar med att läka kroppen inifrån och sedan kommer dem yttre spektrumen att punktas av sig själv.


Varför är du överviktig och sjuk? Om frågan ställts och du inte har svar på det så har vi ett problem ifrån start. Dock så tror folk oftast att deras övervikt ligger i deras gener, BULLSHIT! Den dagen du gett dig fan på att vara fet för att du tror på otur och orättvisa, det är den dagen du ska lavetta dig själv väldigt hårt.


Inte är det alltid just maten du äter som gör dig sjuk och ur form utan ditt sätt att leva, ditt sätt att försöka ta genvägar eller brist på motion. Motion är en stor faktor, utan träning kommer du för det första inte ha någon bra balans av hormoner som är otroligt viktiga. Hormoner är allt, utan reglerade hormoner kommer din kropp inte att fungera som den ska. Du kommer till exempel vara hungrig när du inte ska vara hungrig, du kommer vara trött när du inte ska vara trött och förmodligen pigg när du ska vara trött, sexlust upphör, dina val av mat kommer försämras, motivation försvinner och snart finner du dig själv i ett hjul som förespråkar ett pissigt liv. Med ett pissigt liv kommer sedan otroligt destruktiva handlingar och tankar och du kommer få det svårt att må bra både psykiskt och fysiskt.


Vill inte folk må bra? Eller finns bara inte vetskapen i gemene mans hem om hur man ska göra?


Att skaffa sig en låg baseline, en baseline där du på riktigt lurar dig själv att du mår så bra som du kan är ett vanligt fenomen. Du kan lura dig själv att du mår bäst, men hur kul är det att få konstanta hungerdippar, huvudverk, reagera utifrån dåliga känslor eller bli förkyld stup i kvarten? Detta är ju normalen och normalen är något dåligt i detta fallet, du kan vara rik på energi en hel dag helt utan socker och redbull.


Jag kan berätta för dig att du behöver i princip aldrig mer vara sjuk, du behöver aldrig mer vara så hungrig att du vill äta upp en annan människa, kroniska sjukdomar behöver inte finnas i ditt liv och detta kan du göra i kombination med att du stärker och läker dina organ och tar total kontroll över din kropp igen. Detta är inget någon ifrån sjukhuset eller skolor kommer att lära dig. Detta är något du får ut och gräva lite för, kanske inte jätte långt bort men med information ifrån näringslivsverket kommer du i all framtid leva i en ”glukosdimma” och vara öppen för precis alla sjukdomar denna underbara världen har att komma med. Det är precis som att staten vill hålla oss underutvecklade och sjuka.


En förändring måste göras när du finner dig själv överviktig eller på gränsen till sjukdomar osv. Denna förändringen kan för många ses som något extremt, kanske extremt smart för det ända du till en början behöver göra är liksom att bli kvitt med det värsta och sedan stegra in i ett större hälso tänk. Enligt mig är det mer extremt att trycka i sig en godis som innehåller cancerframkallande oljor, socker som skjuter blodsockret i taket och ger dig direkt inflammation än att bara stå över och visa din hjärna att du faktiskt kan ta lite ansvar och skaffa dig lite självkontroll.




Okej jag har sparkat lite åt alla håll i denna texten så nu renodlar vi lite grann.


Den absolut vanligaste bantningsmetoden måste vara kalori in och kalori ut. Absolut, du kan inte räkna med att gå ner i vikt om du äter 7000 kalorier men det är fortfarande inte relevant att enbart gå på kalorier. Med ett underskott av kalorier under en längre tid kan du räkna med otroligt dålig energi och kanske till och med en ökning av fett och vätskevikt pga att din kropp tycker nu att du är dum i huvudet och att du försöker ta livet av dig, kroppen kommer nu börja spara på ”nödvändiga” resurser, brist på näring och matmängd betyder i din biologi att du går igenom en tuff period och behöver en buffert av skit som du kan nyttja som energi i framtiden. Är du kvinna kommer du förmodligen bli infertil för i din biologi är du inte i detta skede ämnad att reproducera. Försöker någon trycka ner dig på 1000 kalorier för att du ska rasa i vikt så snälla ifrågasätt personen och hitta ordentlig hjälp. Hälsa har för länge speglat ohälsa och jag är trött på detta. PS ni som går på gymmet fem dagar i veckan för att ”kunna äta hur som helst”, ni är riktigt fel ute. Här har ni tagit kalori in och ut konceptet, ni kommer kanske inte bli feta pga motion men era celler gråter, dem är ledsna, här kommer diabetes och cancer med sina andra vänner och knackar på.



Många försöker sig på ”drickdieter”, detta är en bra diet om du vill få diabetes av alla fruktjuicer och sedan över äta på andra saker pga kaloriunderskott och hormonrubbningar. Det finn absolut saker som bonebroth som man kan dricka för att underlätta en längre fasta eller som komplement till din diet men det är inte fruktjuicer.



En del tror att en längre fasta och sedan återgå till sin dåliga diet kommer resultera i viktnedgång. Samma sak här, det är inte hållbart och vikten kommer komma tillbaka.


Jag kan rabbla upp en massa dåliga bantningsmetoder men det spelar inte någon större roll. Jag tänker bidra med en stabil, kortfattad ide som kan göra viktnedgång, kontroll av hälsa och ge dig ett energifyllt liv igen. Detta är ingen bantningsmetod utan ett upplägg över vad din biologi vill ha ifrån dig för att börja jobba till din fördel och inte emot dig.


KOM IHÅG, DETTA ÄR INTE BARA FÖR ÖVERVIKTIGA OCH SJUKA. DETTA ÄR FÖR DIG SOM VILL MÅ BÄST OCKSÅ!



1.Börja med en TRE dagars vatten fasta. Detta är perfekt för hormonbalans, rensning av inflammationer och ger dig en chans att få känna på höga ketonvärden. Din kropp behöver vila, dina organ måste få jobba med sina primära uppgifter istället för att bara ta emot skit som trycks ned hela dagarna. Jag är fan säker på att detta kan hjälpa folk md deprission också!


2.Om vi börjar med att radera spannmål för det är antinäring, alltså spannmål snor värdefull näring som du sedan inte kan ta del av. Spannmålen lämnar dig sedan med inflammationer och i senare skede har du en systemisk inflammation som kommer bidra med massa komplikationer. Bort med bröd, pasta, potatis, bönor m.m


3.Dra ner på mängden kolhydrater och börja välja rätt kolhydrater. Du måste förstå att kolhydrater inte är så aktuellt som du tror och att ständigt sätta igång ditt insulin är något som stödjer ett kortare liv. Dina glukos depåer fylls på automatiska så länge din kropp fungerar som den ska. Är du en galning som tränar orimligt mycket, nu pratar vi ALL OUT två gånger om dagen. Är du en av dessa människor så kommer du behöva fylla på med kolhydraterna innan nästa hårda pass sålänge dem sker inom loppet av ca åtta timmar emellan varandra. Att vi skulle behöva trycka i oss kolhydrater för att orka med en vanlig dag är absurt. Ni som har läst bloggen innan hoppas jag verkligen att ni har förstått att vi förespråkar träning och kost som kommer förlänga liv och öka kvalitet. Med detta sagt, vi på primal health jobbar inte utifrån ideal, vi kommer inte hjälpa dig att få Sveriges största biceps, vi kommer inte försöka ge dig något som inte faller inom området ”riktig hälsa”.


4.Öka fettintaget. Ät mycket fett! Få fettet primärt ifrån animaliska produkter såsom rött kött, smör, ägg osv. Nyttja även fetter som olivolja, MCT olja, cocos olja, avocado olja. Denna punkten kommer någon dag få sig ett eget blogginlägg så jag lägger inte för mycket tid här. Kom ihåg att fett kan bygga upp din kropp men fel fett kan ta ditt liv.


5.Periodisk fasta. Ställ in dig på att fasta i 14-16 timmar dagligen. Detta passar inte alla men var inte rädd för fasta. Med en längre period utan intag av mat och konstiga drycker så börjar kroppen med en slags celldöd och rensning av skadade och dåliga celler. Det här är verkligen något som kommer förändra ditt välmående och reglera ditt blodsocker.


6.Här kommer en liten samling av olika saker som kommer hjälpa dig i livet men kan göra under för stresshantering och i sin tur läka dig.


Meditation - börja lär dig mindfullness, Waking up with Sam Harris är en app som jag använder mig av. Detta går att göra utan en app men detta kan verkligen hjälpa dig att förstå meningen med meditation.


Andning - se till att du andas djupa andetag. Gå inte en hel dag och andas halva andetag, det kommer resultera i trötthet, dålig energi osv.


Träna - Du måste få in dina timmar träning! Är detta svårt? Anlita oss för att göra ditt liv lätt. Vi har förstått att alla gillar inte att träna och därför anpassar vi oss efter dig med hjälp av forskning. Vi vet vad din kropp vill ha och vi kan komprimera detta till en 20 minuter aktivitet dagligen, vart du vill, när du vill. istället för långa gym sessioner som är as tråkiga.

 

Håll koll på vad du äter - Vi förespråkar inte att du ska behöva räkna och fylla i någon app varje gång du äter. Detta kan vara väldigt bra för en första gång bara för att få en klar bild över hur det dagliga matintaget bör se ut. I framtiden ska du ha så pass bra kontroll att du faktiskt känner när energi behövs, låt dig inte luras av en insulin dipp ;) 

 

Ta kontroll över din biologi med oss på primal health 💪🏽💪🏽💪🏽

Daniel GustafssonComment