Simpelt och kort om KETO.

IMG_0004.JPG

Det finns oändligt många olika dieter, en del bra och en väldans massa trams. Det vi på Primal Health förespråkar och lever efter är en ketogensk kost. Denna som alla andra koster går såklart att förvränga och ändra efter egna mål. Vi har ett mål, och det är att må så bra som möjligt så länge som möjligt. Vi tänker förhindra nedgången av våra kroppar och hålla energin i våra celler uppe så länge det går. Ska detta vara möjligt så måste man försöka se förbi det som folk tycker verkar vara jobbigt och för disciplinärt för att ha ett kvalitativt liv och förstå att livet handlar inte om socker, alkohol och potatis. Detta är saker som adderas till saker och bestämmer nödvändigt vis inte över hela situationen så länge inte du låter det göra det. Är det tex alkohol och socker du har svårast att skippa får du ju helt enkelt fråga dig själv varför? Är det för att alkohol är kul eller är det för du sätter dig själv i tråkiga situationer, i tråkiga grupper osv och behöver alkohol för att ha kul? Det spelar inte jätte stor roll, alkoholen kommer inte förändras pga situation utan förändra dig. Gör helt enkelt en ärlig analys när det är värt att dricka, äta konstiga saker och vända på din dygnsrytm för detta gör stora avtryck på din livskvalitet antingen nu eller sen.


Innan jag blev väldigt petig med vad jag stoppade i mig så var jag alltid aktiv, jag åt bra/dåligt, tränade mycket och var alltid smal så jag reflekterade aldrig över vad jag åt. All mat var liksom mat, jag associerade välmående med mättnad. Helt sjukt, alltid måste känna sig mätt för att må bra och då viste jag inte ens vad hunger var....


Det absolut häftigaste med en ketogensk diet är att den förespråkar det absoluta välmåendet. Detta handlar inte om att äta för lite mat eller vara bunden till en speciell tid där du måste få i dig mat. Detta handlar helt och hållet om att bli metaboliskt flexibel och i sin tur gör det dig så mycket mer effektiv. Vi vill kunna använda allt vi stoppar i oss som bränsle och det händer inte effektivt på en oplanerad diet pga dåliga val av näring, antinäring i spannmål, inflammationer ifrån soja & bönor m.m och oftast allt för många mål om dagen . Efter att ha blivit metaboliskt flexibel, när du har lärt dig att använda fett i maten och fett på din kropp som ren energi då har du blivit kvitt med energidippar och allt som har med trötthet att göra. En annan häftig effekt är vad som händer med din matfrekvens, du kommer snabbt att förstå att fem mål om dagen är helt sjukt. Sömn blir bättre, hjärnan kommer fungera bättre, din hälsa förbättras men som nämnt tidigare, HJÄRNAN!. Hjärnan är en så jävla häftig sak och man kan med rätt åtgärder känna hur den förändras i takt med att du förändras. Jag känner mig 1000% skarpare när jag är i djup ketos och jag kan med matval känna hur jag påverkar min kropp, hjärna osv. Skulle man bara vilja känna hur ketos känns så rekommenderar jag att du fastar i TRE dagar, detta kommer sätta dig i ketos och det är såhär du kan må dygnet runt med rätt verktyg och disciplin. Disciplinen som krävs här är oftast bara disciplinen att testa en gång för sen är du hooked ;)


Vad är en ketogensk diet?


På 1920-talet märkte man att barn med epilepsi inte fick sina epilepsianfall under perioder där dem hölls fastade. Logiskt nog så kan man inte fasta barn dygnet runt och tro att dem ska må bra så man kom på en diet där man mimikerar en fasta med hjälp av rätt makrofördelningar (fett,protein,kolhydrater). Fasta har ju underbara effekter på princip alla besvär så detta blev snabbt intressant. Efter detta så började man använda dieten på fler sjukdomar och även inför behandlingar som strålning. Nu används dieten av alla olika folk och resultaten på välmående är enorma. Enligt min erfarenhet, när folk börjar med fasta eller en ketogensk diet så blir dem lyriska. Detta för att inflammationer släpper, cellerna får chansen att rensa ut trasiga och dåliga proteiner, tömma sig på andra gifter, hjärnans funktion går upp och hela kroppen börjar jobba som den ska igen och hormonerna balanseras. Mår du psykiskt dåligt, stressad, arg osv så rekommenderas detta. Fasta och en ketogensk diet för psykiskt och fysiskt välmående, men det måste göras rätt och noggrant. 


Vad dieten framtogs för är inte helt och hållet relevant, många tänker sig att dieten skulle vara bra för sjuka människor men inte friska. Anledningen varför dieten fungerar så pass bra på sjuka som den gör är för att dieten är på riktigt läkande och med en diet som inte tillåter inflammationer kan man återställa många, om inte dem flesta kroniska sjukdomarna.


Till det mer praktiska, vad är det som urskiljer en ketogensk diet?


Vi har raderat allt som vill skada den mänskliga biologin och försöker addera allt som stödjer utveckling av den mänskliga biologin. Nedan ser ni hur den ketogenska matpyramiden ser ut. Som ni ser så ser den helt annorlunda ut ifrån den som livsmedelsverket vill proppa i oss och våra barn, äckligt & pinsamt ifrån deras sida att dem inte ger upp med deras förgiftningar!

FullSizeRender.jpg

 

Våra Macros håller vi runt 75% fett, 20 % protein & 5% kolhydrater utav vårt dagliga kaloriintag. Detta för att vår nya energikälla är fett och kolhydrater är nu rätt oviktigt för oss. Detta kan alltid varieras och du som tränar mycket skulle säkert kunna ligga på 100g kolhydrater dagligen, det handlar inte om att hata kolhydrater men för mig gör dem knappt något. Våra glukosdepåer fylls upp av oss själva sålänge vi inte tränar något helt sjukt hårt typ två gånger om dagen. Däremot fett, det är inget vi vill dra ner på.

 

Fettet är nu vår nya huvud energikälla och utöver det så är det uppbyggaren av cellväggar och viktiga sexhormoner m.m. Fett är din bästa vän om du vill leva ett långt, hälsosamt, sexuellt, energifyllt m.m liv! Något som kan vara så bra för oss kan också ta vårt liv om vi inte använder oss av rätt fetter. Fettet vill vi primärt ha ifrån animaliska produkter som kött, smör, ost m.m. Fetter vi adderar för deras sjukt bra egenskaper men även för att få upp tex kalorimängd och energi är Olivolja, cocos olja, MCT olja m.m. 

 

Fetter du ska var väldigt rädd för och aldrig använda i din matlagning är rapsolja, Canola olja, soja olja, solros olja, majs olja, mat olja m.m (upphättade vegetabiliska oljor). Några av många anledningar att dessa är dåliga för oss är för att dem är extremt upphettade och för att tillverka denna oljan måste man använda orimliga mängder tex raps till raps olja. När dem extraherat olja som ska bli produkten så har man använt sig av så mycket raps att en människa skulle aldrig någonsin kunna äta såhär mycket vilket leder till en överkonsumtion av omega 6 fetter. Dessa oljor länkas direkt med cancer och är som radioaktiv strålning för dina celler. Stanna borta ifrån dessa oljor så har du gjort dig själv en oerhörd tjänst.

 

Proteinet tar vi ifrån animaliska produkter likaså. Vi håller oss i regel till Viltkött och nötkött. Det absolut viktigaste är hur djuret du ska äta är uppfött. En antibiotika pumpad gris är kött som vill skada dig samtidigt som en vilt fångad älg kan vara det absolut näringstäta du kan tänka dig. Kvalitet är viktigt, håll er till gräsuppfött och närproducerat så har du stöttat upp din egna biologi samtidigt som du slått ett slag för klimatet och dina lokala bönder. 

 

Kolhydrater får vi ifrån våra grönsaker och till dem flesta måltiderna så är det där jag får mina kolhydrater ifrån. Ibland så känner jag helt enkelt för att äta mer kolhydrater och då adderar jag saker som rödbetor, gulbetor, palsternacka & sötpotatis m.m. Det huvudsakliga är mängden kolhydrater. Med ett för stort intag av kolhydrater brukar jag känna mig mindre motiverad, tröttare, lättare irriterad och alment slö och detta på grund av att jag lämnar stadiet ketos. Att lämna ketos är ingen fara och det kan tom rekommenderas att göra det ibland. Jag vill inte känna mig trött och slö så jag äter mina kolhydrater på kvällen om jag ska äta dem för att inte få en så kallad glukoshjäna mitt på dagen. Kolhydrater kan även hjälpa dig att somna men ät inte för tajt inpå läggdags.  

 

När det kommer till kosten har jag till 95% lagt ner med allt som inte är bra för mig. Det kommer tillfällen men dem är långt ifrån veckovis eller tom månadsvis och när jag känner för att ”festa” till det lite så ser jag bara till att äta mer av allt nyttigt och gott, även detta kommer ge dig en lätt ”bakfylla” men den är lätthanterad och skadan är inte särskiljt stor.  Detta händer naturligt för dem flesta, börja äta nyttigt under en längre period så ska du se vad som händer med din tolerans för skräpmat och det illamåendet som uppstår är inte värt att uppleva. Det är skrämmande för mig att se vuxna människor äta 100% skit och inte må dåligt, imponerande vad en kropp kan stå ut med. Att må allt annat än bäst på daglig basis är ute ur fönstret för oss. Klart man kommer må dåligt någon dag men även då gör man sitt bästa för att komma på banan igen. Med hjälp av lätta rutiner och med kost kan du må väldigt bra hela tiden 🙏🏽

 

Det finns otroligt bra podcasts på ämnet, jag länkar två stycken nedan som är relativt lättlästa👇🏽: 

Keto Answers Podcast - dr Anthony Gustin

2 Keto Dudes - ketogenic lifestyle podcast

 

 

Daniel GustafssonComment