Ge mig 10 minuter.

Förlåt min franska men helvete vad viktigt det är att borra sig in i alla skrymslen av sin kropp. I alla fall om man är nyfiken och är intresserad av att inte låta humör tynga, förändra och forma dig. När du inte är ”on fire”, känner dig tyngd, trött eller befinner dig i något annat onödigt tankemönster så kan du nollställa dig själv. De flesta människorna skulle kanske bara leva med denna känslan för vi alla vet att en känsla stannar inte ett helt liv. Men varför, varför inte bryta trenden så fort som möjligt?


Ge mig 10 minuter av ditt liv. Med tio minuter kan vi tillsammans framkalla en meditativ känsla medans vi pumpar oss själva fulla med syre, tömmer oss på koldioxid, förändrar vårt pH värde och stärker vårt immunförsvar.


Vafan säger du? Går detta att göra på tio minuter? Japp!


Det finns ett tidigare blogginlägg där vi nuddar dem fysiologiska effekterna av andning och går in på det mindre praktiska. Idag tänkte jag göra en tio minuter lång video där vi andas tillsammans. Vi använder oss av olika former av andning under våra träningspass och utformar dem efter vilket syfte vi vill uppnå. Idag tänker jag att vi kör en andning som jag skulle rekommendera er att börja dagen med och repetera detta under dagen när du känner stress, ilska osv men även när du vill ha fokus, när du vill prestera och bli den skarpaste versionen av dig själv.


Jag har alltid hatat min egna röst så jag kommer texta det viktigaste angående andningsövningen, videon kommer alltså inte innehålla något annat än en guidad andning.


Först och främst, ta en bekväm position. Jag kommer sitta upp, är det obekvämt för dig så skulle jag rekommendera dig att lägga dig ner.


Det absolut viktigaste är att din kropp tillåts att vara avslappnad så att syret du andas in får chansen att komma hela vägen ner i lungorna. HELA VÄGEN NER, KÄNN ATT MAGEN ÄR AVSLAPPNAD OCH PUTAS UTÅT NÄR DU ANDAS IN.


Nästa viktiga aspekt är att du FYLLER lungorna med luft. (Inte halvt) gör detta avslappnad och låt axlarna komma bak en aning, bröstet öppnas och hjärtat kommer fram. 🤙🏽


Nu ska vi släppa ut andetaget och då vill vi bara låta luften glida ut. Vi trycker inte ut den sista luften utan släpper ut den översta luften.


Vi andas in hela vägen ner i magen och vi SLÄPPER ut luften. Detta kommer vi repetera och repetera.


Jag vill att du stänger ögonen och följer min andning, Takten kanske kommer ändras under andningens gång så andas inte in eller ut förens ni hör att jag gör just det.


När ni hör mig klappa så betyder det att vi efter nästa in andning kommer hålla andan på inandning. När vi gör detta så har vi fyllt lungorna och är lite spända, då vill jag att du helt enkelt försöker slappna av även fast lungorna är fyllda.


Videon kommer avslutas med att ni släpper ut luften med, När detta händer är övningen klar fast efter vi släppt ut luften vill jag att du håller andan så länge som möjligt. Satsa på 2 minuter eller mer. Här framkallar vi adrenalin och gör oss skarpa för dagen och allt som kommer i vår väg.


Skulle man missa ett andetag hit och dit eller andas i fel takt osv så gör det inget, försök hitta tempot igen och kom tillbaka. När ni ser mig ta i mer eller mindre så se bara till att kroppen inte spänns för mycket, syret ska som sagt hela vägen ner i magen.


ENJOY! 

Daniel Gustafsson1 Comment